• Anasayfa
  • Favorilere Ekle
  • Site Haritası
  • https://www.facebook.com/insanveislam.org/
  • https://twitter.com/insanuislam











Dr. Nail ÇAM
nailcam09@hotmail.com
NAMAZDA KIRÂAT
15/06/2019

1. Kırâat: Mutlak manada, Kur’ân okumak demektir. Kırâat için namaz kılanın, kendi işitebileceği kadar bir sesle okuması lazımdır. Kur’ânı, dili kıpırdatmadan ve ses çıkarmadan zihnen okumak kırâat değildir.

2. Kırâatin Asgarî Ölçüsü:

A-Hanefîler'e göre: 

a- Namazda, üç kısa âyet veya Kevser suresi uzunluğunda bir sûre veya Fatiha sûresi okununca farz kıraat yerine getirilmiş olur.

b- Namazda, Fatiha ve zammı sure okumak vaciptir. 

c- Kırâatin ilk iki rek'at'te yapılması, vaciptir.

B- Üç mezhebe göre:

a- Kırâatin asgari miktarı, her rek'at'te Fatiha suresinin okunmasıdır.

b-İlk iki rek'atte, Kur’ândan bir sûre veya üç kısa ayet ( zamm-ı sure) okumak sünnettir.

C- Değerlendirme: 

a- Hanefîler'e göre: Namazda, Kur’ândan bir bölüm okuyan kişinin namazı kıyam, rüku, sücud ve ka'de-i ahire rükunları da yerine getirildiğinde fıkhen/şeklen sahihtir.

- Namazdaki sünnetlerin terki, namazı bozmaz.

- Vacip'lerin terkine gelince; 

* Sehven ise sehiv secdesi ile telafi edilir. 

* Kasten ise namaz kerahetle caiz olup tevbe-istiğfar gerekir.

b- Cumhura göre: Namazın kırâat açısından sıhhati için Fatiha sûresinin okunması asgari şarttır. Bunlara göre, Fatiha sûresi okunmadan namaz fıkhen/şeklen sahih olmaz.

c- Diğer rükûnlar, birilerini gözetleyerek ve takliden yerine getirilse bile-Fatiha suresinin okunması 4 mezhebe göre, namazın kırâat açısından sahih olması için yeterlidir.

d- Yaz kurslarında subhâne ve tahiyyattan önce Fatiha, Kevser ve ihlas sûrelerinin öncelikli olarak ezberletilmesi böylece kendiliğinden ortaya çıkmış olmaktadır. Zira belki bu çocuklar, bir daha bu kurslara katılmayacaklardır. 

e- Kur’ândan hiçbir şey bilmeyen ve ezberleyemeyen veya hafızada tutamayan yetişkin kişilerin var olduğunu da göz önünde bulundurarak böyle kişilerin yazılı bir metinden okuyarak kırâatte bulunup bulunamayacağı hususuna da kısaca değinelim: “Nafile namazlarda yazılı bir metinden okumak câiz; farz namazlarda ise mekrûhtur.” Delil olarak hz. Aişe’ye hatimle teravih kıldıran kölesi Zekvân’ın mushafa bakarak kıraatte bulunması gösterilmiştir.

3. İmama Uyan Kişinin Kıraat Yükümlülüğü: 

A- Hanefîler’de: İmama uyanın kırâat yükümlülüğü yoktur. Buna göre:

a- Kılınan namaz, kırâati açıktan (cehri-âşikâre) okunan namaz (sabah, akşam, yatsı, cuma, teravih) ise imamı dinler.

b- Kılınan namaz, kırâati hafî okunan namaz (öğle, ikindi) ise susar. 

- İmama uyanın kırâat yükümlülüğünün olmamasının nedeni: Hanefîlerde kırâat, diğer rükûnlara nazaran zâid bir rükûndur. Zâid rükun olmasının pratikteki sonucu şudur: kıyam, ruku, sucud ve ka'de-i ahire sağlıklı bir insandan münferid veya cemaatle kılarken düşmezken; kırâat, cemaatle kılandan düşer.

B- Üç mezhebe göre: Kırâat, imam ve yalnız başına kılan için olduğu gibi imama uyan için de gereklidir.

- Şu kadar var ki, imama uyan kişi: 

a- Sessiz namazda, Fatihayı ve zamm-ı sûreyi okur; 

b- Sesli namazda ise Şâfiî'lere göre, sadece Fatiha'yı okurken; Mâlikî ve Hanbelîlere göre, bir şey okumayıp sadece dinler. 

C- Değerlendirme:

a- Hanefîler'e göre: Kur’ândan ezberinde hiçbir âyet veya sûre olmayanın imamla beraber kıldığı namaz, kırâati ister gizli ister açık okunan namaz olsun, diğer rükunlar yerine getirildiğinde fıkhen/şeklen sahihtir.

b- Şafiî'lere göre: Kırâati sesli veya sessiz olan namazda, imama uyanın Fatiha'yı okumadan imamla kıldığı namaz fıkhen/şeklen sahih değildir.

c- Mâlikî ve Hanbelîlere göre: Sadece kırâati sessiz okunan namazlarda, imama uyanın Fatiha okumadan kıldığı namaz fıkhen/şeklen sahih değildir.

d- Zihni namazla meşgul etmek ve dışarıdan alıkoymak için de cemaatle kılınan öğle ve ikindi namazlarında imama uyanın Fatiha suresini okuması daha isabetli olacaktır. Hanefîler’den İmameynin görüşü de budur.

D- Mezheplerin Delilleri:

a- Hanefîler, aşağıdaki âyet ve hadisleri delil almışlardır:

- “Kur’ân okunduğu zaman, dinleyin ve susun.”

‎وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ

- “İmam, kendisine uyulandır; tekbir aldığında tekbir alın, okuduğunda susun.”

جعل الإمام ليؤتم به، فإذا كبر فكبروا، وإذا قرأ فأنصتوا

- “Kim, bir imama uymuşsa imamın kırâati onun için de geçerlidir.”

من صلى خلف إمام فإن قراءته له قراءة

b- Cumhûr da şu âyet ve hadisi delil almıştır:

- “Kur’ândan kolayınıza geleni okuyun.”

‎فَاقْرَءُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ

- “Fatihayı okumayanın namazı yoktur.”

لا صلاة لمن لم يقرأ بفاتحة الكتاب

4. Münferit Kılınan Namazlarda Hafî ve Cehrî Kıraat:

a- Cemaatle kırâati hafî okunan namazlarda, gizli okur. Peygamberimiz buyurmuştur ki: "Gündüz namazları, okuma sesi duyulmayandır. 

صلاة النهار عَجْماءُ

b- Cemaatle kırâati cehrî okunan namazlarda ise:

ba. İsterse cehrî okur, çünkü kendisinin imamıdır.

bb. İsterse hafî okur. Çünkü kendinden başka işittireceği kimse yoktur.

5.  Kur’ân Mealiyle Namaz için şu yazımıza bakılabilir:

http://www.insanveislam.org/?Syf=22&Mkl=1006628




1745 kez okundu. Yazarlar

Yorumlar

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yapmak için tıklayın

Yazarın diğer yazıları

NAMAZ KIRAATİNDE TEKNOLOJİK CİHAZ KULLANMAK - 10/12/2020
Farz ve nafile namazlarda yazılı bir metinden, cep telefonundan, PC’den vs. okuyuşta bulunmak câiz midir? Sorusuna cevap bulunabilecek bir yazı.
NİÇİN KULLUKTA BULUNMALIYIZ? - 22/07/2020
Allahın cenneti ve cehennemi olmasa veya farz-ı muhal asiler cennete, itaatkârlar cehenneme girecek olsaydı bile, Allah ibadete layık olduğu için ibadet edebilmektir kulluk.
GENÇ KUŞAKLARI KENDİ EMEKLERİMİZLE HELÂK ETMEYELİM - 13/05/2020
Önce iman! Eyleme sevketme düşüncesi ile yaptığımız işler imansızlığa götürmesin gençlerimizi. Yanlış taktik neticede bizi, imansızlık ve inançsızlık için çaba sarfedenlerle aynı ligde top koşturuyor olmak gibi bir duruma sokabilir.
ALLAH’TAN KORKULUR MU? - 04/05/2020
Korkunç, çirkin, zararlı, şerli ve kötü olan şeyden korkulur. Türkçede kullandığımız şekliyle korkuyu bu gibi etkenler doğurur. Havfullah, haşyetullah ve takvallah korkuyla ne kadar ve nasıl ilintilidir?
İKİ ASLI, EKİNİ VE NESLİ HELAK ETMEK - 27/04/2020
Bakara 205. Âyet... Bir zihniyetin portresi..
CUMA MÜSTAKİL BİR NAMAZ MIDIR? - 20/03/2020
Eski ulemamızın bahis mevzuu yaptığı; fakat günümüzde sorgulanmadığı, gündem yapılmadığı ve dillendirilip yazılmadığı için pek bilinmeyen esaslı bir mevzuuyu ele alıp değerlendirmeyi size bıraktık.
İNSANIN İNSANA SECDE ETMESİ - 10/03/2020
Açıklanmaya ve izaha muhtaç olan bir rivayetti. Zira bu rivayet hakkında çok tartışmalar olmuş ve olmaktadır. Rivayetin senedi sahih olsa da metin tenkidi yöntemi ile anlamaya ve yorumlamaya çalıştık.
POZİTİF DÜŞÜNCE (TEFÂÜL) - 23/12/2019
Kolaylaştırın, zorlaştırmayın; müjdeleyin, nefret ettirmeyin! Her çığlığı aleyhte sanmayın! Belki o, müjde verecek; belki de sizi uyandıracak da tehlikeden kurtaracaktır.
YABANCI BİR KADINLA MUSÂFAHA YAPMAK - 02/10/2019
Dört mezhebin, yabancı bir kadınla musafaha yapmanın hükmü hususunda söylediklerini ve hükümlerine dayanak aldıkları akli ve nakli gerekçeleri ifade etmeye çalıştım.
 Devamı
Üye Girişi
Aktif Ziyaretçi15
Bugün Toplam937
Toplam Ziyaret5019952
MAKALELER
EĞİTİM SUNUMLARI